Parajumpers sale Parajumpers sale http://www.unifem.ch canada goose sale http://www.canadagooseoutlets.be

Chroma Sky (Blue Key)

Artist: Cătălin Petrişor

Curator: Diana Dochia

12.04.2007 – 12.05.2007

Vernisaj: 12.04.2007, ora 19:30

Proiectul “Chroma Sky (Blue Key)” are la bază procedeul folosit în fotografie şi film cunoscut sub numele de “chroma key” sau “blue screen”. Acesta constă în fotografierea sau filmarea subiectului în faţa unui ecran, iluminat uniform, cel mai adesea albastru, verde, sau roşu. Condiţia obligatorie este ca nicio nuanţă din gama de culori a subiectului să nu se regăsească în fond. Astfel este posibil ca acest fond să fie selectat digital şi înlocuit cu o altă imagine. Este un procedeu care practic permite combinaţii infinite.

În proiectul meu, nu folosesc imagini obţinute prin metoda “blue screen”/”chroma key” şi nici nu ilustrez etapele acesteia: fotografierea, eliminarea digitală a zonelor albastre, înlocuirea acestora cu o altă imagine. Am abordat această temă pentru felul în care utilizează conceptul de alăturări complementare ca: prim-plan şi fundal, tri-dimensional şi bi-dimensional, pozitiv şi negativ. Am plecat de la a considera cerul drept un “blue screen” natural, deci un element artificial, care poate fi extras şi manipulat. Pe o colecţie iniţială de imagini, am aplicat efecte digitale (inversarea perspectivei, multiplicări, colaj, inversare cromatică) şi mecanice: (decupaje, plieri, urmate de re-fotografiere). Transformările pe care le-am impus acestor imagini au avut scopul de a crea o realitate reciclată, în substratul căreia rămân vizibile trimiteri la model, copie şi simulacru. La această metodă de lucru şi, în particular, la această temă sunt două aspecte pe care le-am găsit exploatabile. Primul ar fi că lucrând după fotografii ai la alegere între a reprezenta forma fotografiei, conţinutul acesteia sau o combinaţie a celor două. Ţi se oferă, de asemenea, posibilitatea de a considera fotografia drept un mediu obiectiv, copia perfectă. Poţi modifica atât imaginea pe care o reprezintă cât şi fotografia, ca obiect, şi atunci fotografia devine simulacru de realitate şi o realitate în sine. În momentul în care am transpus fotografia/obiect în pictură, am reprodus atât simulacrul cât şi modelul. Al doilea aspect este că reprezentările cerului presupun automat noţiuni ca plein-air, infinit, imposibilitatea acceptării unor constrângeri, a încadrării în tipar, ceea ce ajută la blurarea încadrărilor conceptuale, la reciclare. Lucrările mele marchează o linie sinuoasă între aceste aspecte. Construcţia finală pe care am obţinut-o nu este pură reprezentare a realităţii şi nici simplă reproducere de imagine, ci o situaţie superioară în care noţiuni de conţinut şi reprezentare se antrenează reciproc într-o relaţie diferită de cea din contextul originar. Proiectul meu nu este un studiu de metodă sau de imagine, ci un studiu de percepţie.

Nu recunosc drept definiţii corecte pentru genul de pictură pe care îl practic termeni ca fotorealism, hyperrealism, suprarealism sau figurativ. Pictura este, pentru mine, o modalitate de a forţa sau de a lărgi posibilităţile de percepţie şi de interpretare a unei imagini. Fotografia este un mediu ce vehiculează informaţia. Pictura este un mediu reproductiv imperfect şi subiectiv, în care informaţia se pierde şi se transformă.

Cătălin Petrişor, artist

Comunicat de presa-Chroma Sky, Catalin Petrisor