Meridian
Artist: Kyle Fitzpatrick
Curator: Diana Dochia
15.04.2014 -10.05.2014
Vernisaj: 15.04.2014, ora 19:30
„Când eram copil, bunica mea avea o „amuletă a vremii”: o piatră
„meteorologică” magică, prinsă în două puncte, pe-o sfoară.
Mi-a explicat cum functiona: când piatra era umedă deasupra, asta însemna că ploua. Când era acoperită cu zăpadă, ningea. Când se legăna în vânt, urma vânt, etc.
La 5 ani, mi-a scăpat doza de umor care era cuprinsă în această poveste.
Am crezut, pur și simplu, ca era o piatră magică. O amuletă.
Când o manevram, puteam aduce ploaie sau vânt și, dezlegând-o și aruncând-o în sus cât de mult puteam, orbita sa crea ceruri și constelatii în mintea mea.
Jucându-mă cu această piatră naturală, ambivalentă, a devenit inseparabilă de fiinta mea.
A fost, după cât se pare, prima mea confruntare cu materia.”
Kyle Fitzpatrick, artist
Expozitia „Meridian” a artistului american Kyle Fitzpatrick repune în discutie problemele artei contemporane legate de materie şi materialitate. Folosirea în cadrul demersului său artistic a unei varietăti de elemente şi texturi contribuie la sublinierea nuantelor legate de modul de interpretare şi tratare a pânzei luate în stăpânire. Dacă desenul lui Kyle Fitzpatrick este extrem de fin şi aerat, în cadrul picturii problemele privind materialitatea imaginii se rezolvă prin tratarea suprafetelor picturale printr-o alăturare de elemente preluate din tehnica colajului şi/sau a suprapunerilor succesive de materiale.
Pierderea misterului conduce la distrugerea sau imposibilitatea recuperării trecutului. Spatiile septice, adesea neclare, în care umbrele lui Kyle Fitzpatrick sălăşluiesc, descriu o lume în care individul dispare. Figurile din lucrări şi spatiile devastate aduc aminte de o lume pe cale de a se dezintegra şi din care doar anumite elemente au mai rămas. Oamenii din lucrările lui Kyle Fitzpatrick nu comunică, ei nu au un contact direct cu privitorul, sunt mai degrabă nişte prezente, artistul fiind preocupat de reprezentarea sentimentului de prezentă umană în primul rând şi apoi de context. Privitorul se confruntă astfel cu o serie de imagini în care ochiul vede prezenta umană, o simte, însă nu o poate percepe în materialitatea sa.
Curator: Diana Dochia