Parajumpers sale Parajumpers sale http://www.unifem.ch canada goose sale http://www.canadagooseoutlets.be

Baroque Resurrection

Artist: Gheorghe Fikl

Curator: Diana Dochia

20.11.2014 – 20.02.2015

Vernisaj: 20.11.2014, ora 19:30 

Cum ar interpreta un vizitator din epoca barocă o lucrare de Fikl?

Artă, blasfemie?

Fikl păstrează sentimentul de grandoare și măreție al artei baroce, prin plasarea acțiunii în spațiile somptuoase ale bisericilor sau în austeritatea negrului profund, însă schimbă paradigma introducând elemente ce par la prima vedere nefirești. La o citire mai atentă vedem că totul începe să se lege ca ițele unor povești. Pentru că acestea sunt imaginile pictate de Fikl, povești despre locuri și timpuri, în care epoci și timpuri se aglomerează și se întrepătrund ca în romanul lui Gabriel García Márquez „Un veac de singurătate”.

Dacă „Barocul este ultimul strigăt al Occidentului către cerul care se îndepărtează”, atunci lucrările lui Fikl sunt un ultim strigăt către omul contemporan care se îndepărtează din ce în ce mai mult de mister și de simbol.

Lucrările lui Fikl pot fi citite prin grila unui comentariu fin adresat societății contemporane care a pierdut legătura cu credințele arhetipale străvechi. Este interesant de notat aici opoziția dintre biserica barocă – peisaj cu candelabru, deoarece peisajului rural, încărcat de valențe spirituale, i se adaugă un element de o modernitate certă, candelabrul, ce face trimiteri la o societate plină de bogăție în care se aude clinchetul cristalelor.

Prezența umană este mai mult indusă decât fizică în lucrările lui Fikl. Și atunci când apare, personajul feminin este adesea plin de mister și ascuns în spatele unor dantele negre ce oferă privitorului o notă aparte de senzualitate. Însă, prezența animalelor și a păsărilor simbol este cât se poate de evidentă. Seria berbecilor, a oilor și caprelor pe fundalul unor draperii roșii, ce imită brocardul sau în fața unor altare care fac trimiteri la mielul mistic, vorbesc de ideea de sacrificiu suprem având valențe eshatologice.

Lucrarea „Păunii”, pasăre ce simbolizează nemurirea este adesea folosită pentru a transmite un mesaj subtil privitorului în Renaștere și Baroc, devine în creația lui Fikl un anti-simbol. Păunii sunt păsări ce prezintă un dimorfism sexual, adică masculul prezintă o ornamentație a penajului mult mai bogată pentru a impresiona și cuceri femela, însă, datorită acestei ornamentații îi este greu să se ascundă și din acest caz este o pradă ușoară pentru alte animale. O altă pasăre ce apare în lucrările artistului este cocoșul. Simbol solar, plin de lumină și luptând împotriva întunericului, cocoșul de data aceasta stă așezat pe umărul unei femei învăluită în dantele negre. Poate face în aceasta situație trimitere la cocoșul biblic care cântă de trei ori înainte ca Sfântul Petru să se lepede de Isus.

Combinațiile de materialități diverse, suprafețele picturale ample vorbesc de o civilizație de mult apusă din care se mai păstrează doar elemente disparate. Un puzzle care nu mai poate fi făcut, dar după a cărui nostalgie încă tânjim. O lume din care nu mai facem parte pentru că într-un fel ne-am autoexclus, uitându-i legile și regulile.

 Curator Diana Dochia

Comunicat de presa – Baroque Resurrection – Gheorghe Fikl